Benzine en Olie

Wat moet ik nu voor brandstof (benzine) in mijn oldtimer gebruiken ? Het valt mij op dat
er toch verschillende meningen over bestaan.
In het verleden was dat ongelode z.g. normaal benzine (octaan 95). Deze benzine is
niet meer te koop. Je kon ook super (octaan 98) gebruiken. Maar dat was niet nodig.
Vanaf 30 augustus 2021 is gelode benzine wereldwijd niet meer verkrijgbaar. Een optie
was om loodvervanger toe te voegen aan de benzine, maar dat is onnodig want voor
WO 2 zat er ook geen lood in de benzine.
Nadat er geen lood meer aan de benzine werd toegevoegd is men 5% bio-ethanol bij
gaan mengen. Dit product was goed te gebruiken in onze vooroorlogse auto’s. Maar
vanaf oktober 2019 is men overgestapt van 5% bijmenging bio-ethanol (E5) naar 10%
bijmenging bio-ethanol (E10). Deze benzine is niet de brandstof die wij moeten
gebruiken in onze oldtimers. Dit geeft problemen bij deze auto’s als deze langer
stilstaan.
(lees: in Sevennieuws 165 artikel van Christiaan Linford -stilstand is achteruitgang-)
Ik heb vernomen dat er oldtimer bezitters zijn die wel E10 gebruiken maar die rijden het
jaar rond met de oldtimer.
Maar welke benzine dan wel? Super Plus 98, deze benzine heeft een hoger
octaangetal van 98, aan deze soort wordt maximaal 5% bio-ethanol toegevoegd. Deze
heet b.v. bij BP Ultimate 98, bij Shell V-Power, bij Esso Energy.
Naast de bovenstaande Super 98 is er nog een alternatief in de handel een benzine op
Alkylaat basis. De benzine is niet alleen goed voor het milieu maar ook goed voor de
motor en de carburateur. Het bekendste merk is Aspen. Aspen 4 is geschikt voor 4 takt
benzine motoren. Het voordeel van deze brandstof is dat zij motor en carburateur niet
vervuilen en dat de motor na maanden van stilstand goed start en aanslaat. Daarbij is
de brandstof jaren lang houdbaar. De prijs is niet overal gelijk bij Welkoop kost het
€28,95 per 5 ltr. can.
Als je alleen een rondje rond de kerk rijdt met je oldtimer moet deze hogere prijs
volgens mij geen rol spelen.
Ook nog even over olie gesproken. In onze Austins Seven, Ten of Twelve kunnen we
het beste een licht gedoopte SAE 30 of 20 motorolie gebruiken: Deze soorten oldtimer
olie zijn bij de goede autoshop te koop of bij landbouw mechanisatie bedrijven.
Wanneer Uw motor een volledige motorrevisie heeft gehad is ook SAE 20W50 te
gebruiken. Beslist geen synthetische olie, deze olie is ontwikkeld voor moderne
motoren.
Ik hoor nog steeds dat men versnellingsbakolie SAE 80 of 90 in de bak doet. Dat is niet
goed. Gaat kleven en daardoor moeilijk schakelen. Ook hier motorolie 30 of 40
toepassen. In de achterbrug uitsluitend SAE 140 GL 1, 2 of 3. Beslist geen GL 4 of 5
deze laatste types bevatten zwavel en dat tast het aanwezige brons in de achterbrug
aan.
RDW