Herman Arentsen
‘Geduld is een schone zaak’. Dit gezegde gaat zeker op als je op zoek bent naar een specifieke auto waarvan er nog maar weinig zijn. Het is vaak een langdurig traject, zeker als je geen concessies wilt doen. Waar juist de specifieke voorkeur vandaan komt is vaak moeilijk uit te leggen, maar in mijn geval was de auto die ik al jarenlang zocht, de Austin Seven Ruby Van.
De eerste Austin Seven Vans, vanaf 1923, werden alleen door carrosseriebedrijven gebouwd zoals Thomas Startin en Gordon England. Vanaf 1930 nam Austin zelf de productie ter hand met als basis de AE tourer. De door mij gezochte uitvoering, de Ruby Van (op basis van de ARR) is slechts van juli 1937 tot en met maart 1939 gebouwd. Mijn voorkeur was een restauratieproject, maar het belangrijkste was, dat hij origineel als Van geboren moest zijn.
De Vans hadden 50 á 60 jaar geleden geen enkele historische waarde en de meesten zijn dan ook gesloopt.
De laatste jaren nam de belangstelling weer toe en werden Ruby saloons voorzien van een replica body. In Engeland wordt het essenhouten frame van de Van gefabriceerd om de Ruby saloon deze gedaantewisseling te laten ondergaan (prijs ongeveer £2.500 – 3.000). Deze omgebouwde auto’s zijn te herkennen door o.m. het chroom randje rond de grille van de saloon en zijn vaak uitgerust met een voorbumper. Ook hebben zij altijd 17 inch wielen in plaats van de 18 inch wielen die alleen op Van’s gemonteerd werden en uiteraard de vermelding op het kenteken.
-
Functioneel interier. Zelfs de passagiersstoel was een optie.
-
De twee openslaande deuren waren tot ver na de oorlog een kenmerk van de Britse kleine bestelwagens.
-
Met het logo van de club
-
De Seven Ruby Van in 2014 voor restauratie. Hier nog met de naam van de eerste eigenaar erop.
De prijs van een Ruby Van was in 1939, af fabriek, £115. De Van was in grijze primer gespoten en voorzien van slechts 1 stoel. Extra voor een bijrijderstoel: £1 11s 6d.
De carrosserie in kleur gespoten (rood, groen, blauw, geel of zwart): meerprijs £3 10s. Ter vergelijking, een Ruby Saloon kostte £125.
De Van was tijdens zijn productieperiode een populair bedrijfsautootje. In de kleurrijke fabrieksbrochure gaf men aan winkeliers die slecht draaiden, te investeren in een Seven delivery Van om hun klanten te bedienen. Klanten zouden zeer tevreden zijn over de op tijd geleverde bestellingen en de omzet zou omhoog schieten!? De referentielijst vermelde o.a. als klant: Kodak, Castrol, Dunlop, Unilever, Shell en verschillende kranten.
In Engeland een Ruby Van aangeboden die gerestaureerd zou zijn. Een bezoekje volgde en ik kwam er al snel achter dat deze restauratie met een korreltje zout genomen moest worden, maar de aankoop werd toch gedaan. Structureel was de auto goed en een goede basis voor restauratie. De blauw/zwarte Seven (nog steeds de kleurstelling waarmee hij de fabriek verliet) met chassisnummer 290958 en motornummer M292920, is op 13 april 1939 op kenteken gezet. Het is hoogst waarschijnlijk de allerlaatst gebouwde Van voordat de productie stopte. Een stempel van het Ministry of War Transport op het kenteken gaf aan dat de auto beschikbaar moest zijn voor eventuele militaire doeleinden! Op 24 mei 1949 werd deze aantekening op het kenteken weer teniet gedaan. Enkele maanden na aankoop, ontving ik een mail van een redacteur van het blad ‘Heritage Commercials’ met de vraag of ik mee wilde werken aan een artikel over mijn Van. Hij had inmiddels uitgeplozen dat deze Seven beslist de allerlaatst geproduceerde Van was! De auto was aangeschaft door de melkfabriek Brown Bros uit Detling in de buurt van Maidstone.
De Seven bracht daar, gedurende zijn werkzame leven tot 1960, melk e.d. rond met het Kent’s kenteken FKT 530. In 1960 werd in Engeland de MOT-keuring ingevoerd voor auto’s die ouder waren dan 10 jaar (later veranderd in 3 jaar en weer later in een jaarlijkse keuring). Dit was waarschijnlijk de reden dat veel oude auto’s niet meer door deze keuring kwamen, met pensioen gingen en vaak in een schuurtje belandden.
Recente reacties